Hondas största cruiser, CMX1100 Rebel kommer som 2021-års modell. Vi hade förväntat oss att den skulle komma i ett utförande med kompressor, då en patentansökan på samma motor i den konfigurationen har avslöjats tidigare i år. Men till 2021 verkar det inte bli något sådant, men däremot en hoj med bränsleinsprutad, stor, sexväxlad parallelltwin på 1084cc. Samma motor sitter även i CRF1100L Africa Twin, fast nu ombyggd för mer botteneffekt och mellanregister. Så vad är det för siffror på en sån här maskin? Vi redovisar några av de viktigaste här:
Baktill på hojen sitter en 16-tumsfälg och fram är det en 18-tummare. En liten 13,6-liters soppatank förvarar bränslet och maskinen är fullsmackad med elektronik som LED-belysning, ride by wire med tre elektroniska körlägen, torque control, wheelie control, farthållare, och med DCT automatlåda för den som vill slippa växla. Effekten är 64kW vid 7000 rpm, vridmomentet 98 Nm vid 4 750 rpm. Det är med andra ord, utöver alla moderna gimmicks, en klassisk glidare med stabil rörram, dubbla bakstötdämpare modell ”piggyback”, 43mm cartridge-framgaffel med 30% gaffelvinkel, enkel 330-mm bromsskiva fram med radiellt monterat fyrkolvsok. Bak sitter en 256mm-skiva med enkolvsok. Sitthöjden är 700 mm. Det ska räcka när hela hojen väger 223 kilo tankad. (tio kilo till med DCT). Grundpris är 124 900 SEK.