Äventyrarna

Offroad eller enduro, bägge beteckningarna beskriver något som kan ta sig fram, även i fall där det kan ta ett tag. Encylindriga maskiner är att föredra, eftersom de ofta är lätta och smidiga. Men om det gäller att komma en bit längre bort, är det vettigare med en eller flera cylindrar ytterligare och idealet borde vara tvåcylindriga motorer i maskiner med lägre vikt.

BMW visade med sin R 80G/S 1980 att det fanns en väg här och Honda hakade på med sin något kraftigare XLV 750 R. I Italien reagerade man lite sent, men när man väl vaknat, kom man ihåg att det faktiskt fanns ett par motorer som inte alls var så dumma för ändamålet. Guzzi hade en liten V-twin, både som 350 och 500 och nu även i 650-versionen V 65. Hos Cagiva längre västerut, borta vid Varese, hade man tillgång till Ducatis 650 V-twin, den som var baserad på 500 Pantah men växte till 650 kubik 1983. Det fanns ett joint venture, där Ducati skulle leverera motorer till Cagiva, men 1985 fick Cagiva ta över hela verksamheten och därmed tillkom modellerna Cagiva Alazzurra och Elefant 650. Cagiva var förresten en akronym efter firmagrundarnas faders namn och orten: CAstiglione GIovanni VArese.

Båda italienska tillverkarna platsade fint in i den kategori som kom att kallas tvåhjuliga Range Rover: Terrängdugliga maskiner med prestanda, stil och komfort. Med ett ganska lågt pris var Moto Guzzi V 65 TT nästan ett fynd medan Cagivan i jämförelse var svinaktigt dyr. Här ska vi kanske nämna att TT i Guzzins modelbeteckning står för ”Tutto Terreno” – för alla sorters vägar. Därmed är insatsområdet för den rödvita maskinen utstakat.

Vad maskinerna än är bra för, spelar mycket liten roll eftersom de aldrig byggdes i stora antal och i dag är bägge extremt sällsynta. Därför var det en ren tur att vi en dag råkade sammanstråla med Ralf Gießel från norra Tyskland som faktiskt äger ett exemplar av varje. Ralf gillar italienskt och har äldre och nyare Ducati som basföda. Han vet vad han talar om och han vet vad som gäller. Bägge motorcyklarna har han köpt billigt för länge sedan och bägge krävde mycket arbete innan de rulllade.

Cagivan var det minst arbete med och han behövde inte ens öppna motorn för den gick lika fint då som den gör nu, vasst och piggt. Nästan Den gamla Pantah-motorn passar utmärkt till Elefants koncept och den smala oljekylaren svalkar.  =>


Läs mer i Classic Bike nr 3 som ligger ute nu!

Classic Bike ligger ute på över 1000 försäljningsställen i Sverige. Om den ändå saknas i din butik: Be expediten att de tar hem den. Classic Bike har tidningskod: Tidsam 4014.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser