Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AMT, en banbrytande automatisk växellåda som omdefinierar sportkörning. Denna nya teknik ska ge förare en smidigare och ännu mer fokuserad körupplevelse.

Yamaha lanserar Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmission), vilket ska göra det möjligt för föraren att uppnå ett flow-tillstånd och fullt fokusera på gasreglage, bromsning och kurvtagning. 

– Vi vet att många har väntat på detta. Denna avancerade teknik med automatisk växellåda revolutionerar körningen och låter förare och motorcykel smälta samman till en enhet. Precis som med automatväxlade bilar, uppskattar många att helt enkelt få köra och njuta av vägarna utan att tänka på tekniska detaljer som att koppla. Du kan nu njuta av en adrenalinfylld och smidig körning varje gång du sätter dig på hojen, säger Christoffer Lindroth, Department Manager på Yamaha Motor Scandinavia.

Med Y-AMT-teknologin erbjuder Yamaha en innovativ automatisk växellåda som uppges förhöja varje aspekt av körningen. Y-AMT integrerar sömlöst med Yamaha’s YCC-T*, farthållare och olika körlägen.

– Denna avancerade teknik är framtagen för att verkligen förbättra körningen, och den erbjuder en mer spännande och varierad körupplevelse för alla typer av motorcyklar och framtida Y-AMT-modeller. Med Y-AMT kan du uppleva körningens fulla potential och fokusera på att njuta av varje ögonblick på vägen. Det handlar om att göra körningen enklare och roligare, där förare och motorcykel fungerar i perfekt harmoni enligt vår Ji-Ki Kanno-filosofi, säger Christoffer.

Med Y-AMT-tekniken kan man välja mellan smidig manuell växling med fingrarna eller helautomatisk växling.

Snabb och exakt växling: Växla snabbt med ett knapptryck, vilket låter en fokusera mer på körningen.

Enklare körning: Med fingerstyrd växling slipper man använda fötterna, vilket gör det lättare att hålla balansen och kontrollen, särskilt i kurvor.

Anpassningsbar växling: Välj manuell växling (MT) för en sportig körupplevelse eller helautomatisk växling (AT) med två olika lägen:

D+ för sportig körning: Ger en spännande och fartfylld åktur.

D för stadskörning och pendling: Ger mjukare växlingar och bättre manövrerbarhet i låg hastighet.

Det nya systemet kommer finnas tillgängligt i höst på utvalda modeller till att börja med för att sedan skalas upp under 2025.

*YCC-T står för Yamaha Chip Controlled Throttle. Det är ett avancerat system för elektronisk gasreglering som Yamaha har utvecklat för att förbättra motorprestanda och körupplevelse. I stället för en traditionell mekanisk gasvajer använder YCC-T elektroniska signaler för att styra gasspjället vilket bidrar till en mer responsiv och kontrollerad körning, vilket förbättrar både prestanda och säkerhet.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser