När den amerikanska roadracingserien MotoAmerica förhoppningsvis ska köra på California’s WeatherTech Raceway Laguna Seca i oktober, kommer första racet att köras med baggers. Det är det gamla vanliga tricket man tar till för att få en bredare flora av motorcyklister till tävlingarna genom att köra med hojar som egentligen inte hör hemma på banan, men som publiken kan identifiera sig med. Än så länge är 15 team anmälda till Drag Specialties King of the Baggers invitational. Alla team kör Harleys, utom S&S som har teamat upp med S&S för att tävla med en Indian Challenger.
Så den främsta utmaningen blir för de olika teamen att göra motorcyklarna (som väger runt 400 kilo) lättare, snabbare och stabilare. Vi gissar att fotplattorna byts ut mot fotpinnar också.
Teamchefen hos S&S / Indian, Jeff Bailey berättar att de ska banta Challengern 100 kilo, öka effekten till 150 hästar på bakhjulet och resten av fokus handlar om att göra hojen körbar åt Tyler O´Hara som har vunnit mästartitlar i både motocross, flat track och supermoto.
För oss låter det väldigt udda och spektakulärt. Men kanske roligt. Den som lever får se.