BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presenterat nya R 1300 GS Adventure, som uppges erbjuda förbättrad prestanda, oöverträffad komfort och banbrytande teknik.

Nya BMW R 1300 GS Adventure är helt omarbetad och med förbättrad prestanda, design och förvaringsmöjligheter menar BMW att den redo för allt från Sahara till Nordkap.

Den tvåcylindriga boxermotorn är återigen hjärtat hos nya R 1300 GS Adventure. Den nya designen, som först introducerades hos R 1300 GS, är mycket mer kompakt än sin föregångare tack vare den undermonterade växellådan och ett nytt arrangemang av kamaxeldrivningen. Motorn på 1300cm3 uppges erbjuda 145 hk som bäst vid 7.750 varv per minut. Det maximala vridmomentet uppges vara 149 Nm vid 6.500 varv per minut.

Nya BMW R 1300 GS Adventure har även fått en styvare ram i stål och en bakram i aluminium för ökad stabilitet och precision. Den uppgraderade fjädringen, med EVO Telelever fram och EVO Paralever bak, sägs ge ännu bättre väghållning och körkänsla. 

”Utseendet hos nya BMW R 1300 GS Adventure kommer garanterat att väcka uppmärksamhet. Denna stora GS skiljer sig inte bara visuellt från sitt nättare syskon Aldrig tidigare har sittkomfort, ergonomi och vind- och väderskydd kombinerats så harmoniskt med exakta köregenskaper, exceptionell fjädringskomfort och smidig körning. Nya BMW R 1300 GS Adventure har satt sig som mål att bli riktmärket för stora äventyrsmotorcyklar”, säger Christof Lischka, chef för BMW Motorrad Development.

Avancerad fjädring för optimal kontroll och komfort
Den avancerade fjädringen Dynamic Suspension Adjustment (DSA) kommer som standard och justerar automatiskt både dämpning och fjäderbelastning baserat på körläge, underlag och last. Resultatet? Optimal prestanda och komfort oavsett om du kör solo, med passagerare eller fullastad med packning.

Anpassningsbar fordonshöjd för ökad mångsidighet
Nya R 1300 GS Adventure kan nu utrustas med adaptiv fordonshöjdskontroll, vilket ger föraren möjlighet att justera höjden automatiskt efter körförhållanden. Systemet sänker motorcykeln med 30 mm vid stillastående och låga hastigheter för enklare hantering, samtidigt som den bibehåller optimal markfrigång och kördynamik vid exempelvis terrängkörning. För extra smidig hantering finns även ett tillval med 20 mm lägre standard sitthöjd.

Anpassar körupplevelsen i fyra körlägen
Även i standardversionen har nya R 1300 GS Adventure nu fyra körlägen i stället för tre för att passa individuella förarpreferenser. Körlägena ”Rain” och ”Road” gör det möjligt att anpassa köregenskaperna till de flesta vägförhållanden. Med körläget ”Eco” är det möjligt att uppnå maximal räckvidd på en enda bränsletank, medan det extra körläget ”Enduro” möjliggör en förbättrad körupplevelse utanför allfarvägarna med en specifik inställning för terrängkörning.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser