Efter en längre tids förhandlingar köper italienska Brembo Group den svenska fjädringstillverkaren Öhlins Racing AB i en affär som den italienska köparen benämner ”Den största affären i Brembos historia”. Sedan sex år tillbaka ägs visserligen Öhlins Racing av amerikanska Tenneco och tillverkningen av avancerade fjädringssystem sker fortfarande i Upplands Väsby i Stockholm. Cirka 97% av alla produkter går sedan på export. Så vad innebär det här för ISR som nyligen såldes till Öhlins? Vi ringde Acke Rising som fortfarande står vid fräsen.
–Jag sålde ISR till UCC (Unique Custom Cycles) och Öhlins Utveckling AB. Öhlins Racing och Öhlins Utvecklings AB är två helt olika företag. Själva Öhlins Racing har ju haft amerikanska ägare ett tag nu, men det är inte alls samma sak, försäkrar Acke som står kvar vid maskinerna ett tag till.
I somras berättade Acke om sin cancerdiagnos och hur strålningsskador och medicinering har fått honom att tvingas byta tempo i vardagsarbetet för att klara av smärtan.
–Jag behöver och vill ändå se till att produktionen av beställda bromsprodukter hålls igång under tiden, berättar Acke.
Det senaste halvseklet har Acke fått ett flertal seriösa erbjudanden och han har sagt ett bestämt nej varje gång. Det har nämligen aldrig handlat om att tjäna så mycket pengar som möjligt på halvdana produkter. För Acke har det alltid varit stoltheten i ett väl utfört arbete.
–Vid ett tillfälle för många år sedan skickade Brembo ut en pressrelease där de pratade skit om mina produkter, helt enkelt för att de var rädda för konkurrensen… från en liten bromstillverkare i Tumba! Det gjorde mig oerhört stolt, säger Acke med ett leende. Så för er som undrar om ISR nu faller in under ”Brembo Umbrella” så kan vi försäkra er om att det inte kommer att hända.