Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Multistrada V2. Enligt Ducati är detta ingen liten uppdatering – utan företaget uppges ha lagt mycket arbete på att förnya nästa generation av modellen.

Den största nyheten är den nya V2-motorn, där Ducati använder samma 890-kubiks V-twin som driver Streetfighter V2 och Panigale V2. 

Enligt Ducati är den nya V2-motorn den lättaste tvåcylindriga motorn företaget någonsin har tillverkat, och bygger vidare på en tradition som började med Pantah och utvecklades genom Desmodue, Desmoquattro, Testastretta och Superquadro. 

Nya V2 är designad för att ge maximal körglädje genom ett vridmoment som är kraftfullt på alla varvtal och med en sportig prestanda på höga varvtal. I denna konfiguration uppges den leverera 115 hästkrafter vid 10 750 varv per minut och 92 Newtonmeter vridmoment vid 8 250 varv per minut.

Växellådan kommer med andra generationens Ducati Quick Shift (DQS) 2.0. Denna version av DQS använder en strategi som helt bygger på växelsensorn, vilket möjliggör användning av pedal utan mikrobrytare. Ducati framhåller att denna lösning ger föraren en mer direkt känsla, med kortare rörelse och utan den typiska ”gummieffekten” som är vanlig hos traditionella quickshifters, samt underlättar att hitta neutralen.

Fokus har legat mer på viktbesparing än på att öka effekten. Trots detta har Multistrada V2 faktiskt fått tre hästkrafter mer än den tidigare 937-kubiksmodellen. Utöver den ökade effekten har vikten också minskats.

Denna viktbesparing är genomgående för hela motorcykeln. Tack vare optimering av chassit och andra noggranna åtgärder har Multistrada V2 S en torrvikt på cirka 202 kg, enligt Ducati. Den semiaktiva Skyhook-fjädringen på S-modellen ökar vikten med cirka 3 kg jämfört med standardmodellen. 

Chassit är uppbyggt kring en aluminium-monocoque-ram med en stålbakram och en dubbelsidig svingarm i gjuten aluminium. Karossdesignen har de klassiska Multistrada-linjerna. Ducati uppger att de nedre panelerna på framkåpan styr kylande luft mot förarens ben för att öka komforten. Sadelhöjden är justerbar i två lägen (830/850mm) för att anpassa benutrymmet, och vindrutan/kåpglaset är också justerbart. Dessutom erbjuder Ducati Performance-katalogen som tillbehör en högre sadel (870 mm) och även en sänkt till 810mm. På S-versionen, tack vare semi-aktiva DSS (Ducati Skyhook Suspension) och Minimum Preload-systemet, är det möjligt att sänka sadelhöjden ytterligare, till 790 mm.

Basmodellen kommer med en fullt justerbar Marzocchi-framgaffel och Sachs-dämpare med 170 mm fjädringsväg. S-modellen å andra sidan har Ducati Skyhook Suspension, som nämnts tidigare. Multistrada V2 har en 19-tums framfälg och en 17-tums bakfälg med gjutna fälgar och Pirelli Scorpion Trail 2-däck.

Motorcykeln har även en 5-tums TFT-skärm tillsammans med ett omfattande elektroniksystem med ett antal förarhjälpmedel. Ducati Multistrada V2 erbjuder flera körlägen: Sport, Touring, Urban, Enduro och Wet. Dessa lägen anpassar bland annat nivåerna av ABS och traction control (båda lutningskänsliga), wheelie control och motorbroms. Dessutom kan föraren välja mellan visningslägena Road, Road Pro och Rally för att anpassa instrumenteringens information efter körningen.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser