För många hojåkare är Easy Rider den perfekta filmen. En lågbudgetproduktion som under hippie-eran knöt an till den fria livsstilen, till vinden i håret på en panhead-chopper och kampen mot det etablerade, tråkiga samhället där ”the man” var antagonisten. Där en av filmens hjältar dör martyrdöden och där droger, fransjackor och långa framgafflar är halleluja, medan många inte fattade ironin med att Captian America var lackad som amerikanska flaggan under en period då unga män höll sig undan militärtjänst och en trolig död i Vietnam. Nu ska den göras om. Fast stöpas om i nytt format för att passa dagens undergroundkultur.
”Vårt mål är att bygga vidare på temat om motkultur och med frihetstema, så som i originalet och ge ungdomar en film som uppmärksammar deras egna undergroundkulturer och utmaningar”, sade Maurice Fadida på Kodiak Pictures i en intervju i Hollywoods största branschtidning Variety i november.
”Det som ungdomar idag upplever i sin vardag kan verka helgalet för äldre generationer, men det kan likväl komma att etableras som social norm, precis som det blev med kulturskiftet i slutet av 60-talet”, menar han.
Men själva är vi tveksamma till att motorcyklar ens får plats i en modern Easy Rider, eftersom det inte är något som dominerar dagens ungdomskultur. Men visst. Vi provar med ett hastigt påkommet synopsis. En gamer och en youtubare från Detroit kör varsin Cake elmoped till Pride-paraden i Louisville, Kentucky. På vägen dit får de inte bara problem med sheriffen och religiösa galningar, utan även med mustaschprydda gubbar i röda hattar… och trötta bikers med noll tolerans för stöddiga ungdomar med elfordon. Nä… Vi har inte den blekaste aning om hur det skulle kunna bli en lyckad remake utan att ha med minst en panhead -48a.
Och om filmen börjar med att protagonisten kastar bort sin iPhone så lär de inte komma långt innan de kört vilse eftersom tonåringar idag väldigt sällan kan läsa en papperskarta. (i originalfilmen slänger huvudpersonen sin klocka).
Originalfilmen distribuerades av Columbia Pictures, medan rättigheterna och arbetet med den eventuellt kommande filmen ligger hos Kodiak Pictures, Jen Boulle Group och Eric B Fleischman på Defiant Studios.