Hur närmar man sig något som känns främmande, fult och ovälkommet? Hur närmar vi oss, som hojbyggare och nostalgiska, teknikintresserade motorskallar, ett ämne som elmotorcyklar? Svaret är att vi inte behöver göra det. Ibland är det bäst att luta sig tillbaka och bara se vad andra lyckats skapa. Som Bryan Fuller, på Fuller Moto i Atlanta, Georgia, USA. Se filmen här nedan!
Född och uppvuxen i Texas, har han mer eller mindre alltid haft bensin i blodet och hans hot rods och hojbyggen är kända över hela världen. När han fick utmaningen att bygga om en Zero-elmotorcykel till något totalt oemotståndligt så var det däremot en av de svåraste utmaningar han hade tagit på sig. Hur bygger man en vacker hoj av något som bara har en stor svart batteriklump mellan rambenen?
Fuller tog avstamp från 1929 års franska motorcykel Majestic, kisade lite på avstånd och började om med en Zero FXS som vändes upp och ner.Låter det skruvat? Det är det inte. Faktum är att merparten av chassikomponenterna till den navstyrda skapelsen har 3D-printats och även vattenskurits i aluminium. Men filmen från bygget visar hur byggare i framtiden kommer att använda modern teknik för att skapa delar som skulle vara närmast omöjliga att tillverka på annat sätt.
Huben till navstyrningen togs från en Bimota Tesi, alla kåpor handbankades i verkstaden och 23-tumsfälgarna är givetvis egentillverkade av plexiglas och aluminium. Vi tror att Fuller Majestic 2029 kommer att vara en måttstock för elmotorcykelbyggen en lång tid framöver.