I Milano 2019 visades två nya motorcyklar som ska rikta sig till en ny målgrupp. H-D Bronx och Pan America. Men saker har inte gått särskilt bra för Harley-Davidson det här året. Faktum är att man nu ser över vad man kan göra sig av med och då gäller det inte bara personal som friställts i år. Förra veckan blev det klart att helt nya modellen Bronx läggs i malpåse innan den ens börjat tillverkas. Den större systermodellen Pan America ska däremot tillverkas.
Efter tre katastrofala månader i början av 2020 bestämde sig Harley-Davidsons styrelse för att byta ut sin VD Matt Levatich till Jochen Zeitz som återgår till det man känner till. Alltså cruisers och tourers. Utöver elmotorcykeln Live Wire skulle inga andra elektriska fordon utvecklas och tillverkas. De helt nya modellerna med förbränningsmotor som fått namnet Revolution X (V-twin) Bronx och Pan America hade däremot fått grönt ljus eftersom man redan tagit fram verktyg och maskiner för att göra så.
Nu får vi höra om ytterligare nedskärningar efter att andra tremånadersperioden gav lika katastrofala siffror med 27% värdeminskning av aktierna.
Det är den planerade streetfightern, 2021-modellen Bronx på 975cc som läggs i malpåse medan äventyrsmaskinen PanAmerica som bygger på samma motorkoncept däremot ska tillverkas.
H-D har inte flaggat för att modellen kommer att dyka upp i butiken under 2022, utan helt enkelt hävdat att ”We Will not be launching the Bronx next year”.