För 50 år sedan presenterade Harley-Davidson sin nya modell Super Glide FX för omvärlden. Företaget jobbade på att förnya sin image och inför 1971 såg de att ett av sätten var att börja bygga de motorcyklar som påminde om de som deras kunder byggde. Bort med kåpa och stora framgaffeln, dit med klenare framgaffel och 19-tums framfälg från Sportster.
Ram och motor var samma som på Electra Glide, det vill säga en 1200cc shovelhead Big Twin. Men utan elstart och med ett mindre batteri. Skulle du ha en sån här så fick du lära dig kicka. Och du fick lära dig att bromsa i tid, eftersom Super Glide med sina trumbromsar från Sportster knappt gick att få stopp på.
Willie G Davidson hade fått stor konstnärlig frihet och den bakskärm / kuts i glasfiber som fick hojen att stå ut lite extra, fick snabbt öknamnet ”Boat Tail” och första året var försäljningen minst sagt timid. Grundtanken var att bakskärmen skulle ge motorcykeln en sportigt europeisk approach, men det blev pannkaka av den tankebanan och året därpå hade styggelsen bytts ut mot en mer Sportster-liknande bakskärm i plåt.
Just ”Boat Tail-skärmen” var inte värd ett ruttet lingon under flera årtionden, men idag är de svåra att få tag på för de som samlar på kuriosa från mc-världen eller vill originalrenovera en Super Glide -71.