Hardnine Choppers bygger om Scout Rogue

Samtidigt som 2023-års nya Indian Motorcycle-modeller visades på EICMA-mässan I Milano, premiärvisade Danny Schneider, mannen bakom Hardnine Choppers, sitt senaste hojbygge. Med distinkt färgsättning, inspirerad av Indian Motorcycles fabriksracers I King of the Baggers, med avskalad front och med extra performancedelar var Dannys Scout Rogue ett iögonfallande tillskott till företagets lineupp I montern. En motorcykel som drog blickar till sig och fick många besökare att både drömma, ta bilder och studera detaljer.

Som före detta FMX-stjärna och prisbelönt byggare av vintage och customhojar, har Danny Schneider ett rykte om sig att bygga spännande, performanceinriktade motorcyklar.

“När jag såg Scout Rogue första gången fördes tankarna automatiskt till prestanda och racekörning. Jag gillade den verkligen. Och det här är mitt område, så jag ville bygga om den för att få den att passa min hårda körstil. Vi har gjort allt som går att göra med performance-delar. Vi började med en Öhlins-framgaffel och bakfjädring från Öhlins eftersom min bakgund inom motocross givetvis gör fjädringen till det viktigaste elementet att ta hand om.”

Efter att ha modifierat gaffelkronorna för att kunna använda gaffelben från Öhlins, byttes styret ut mot ett högre monterat, 22-millimeters Pro Taper-styre. Den lilla styrkåpan fick anpassas för att ge den önskade, avskalade racingkänslan. En effekt som även förstärks av miniblinkers samt avsaknaden av framskärm.

Racingutseendet och specifikationerna fortsätter med Roland Sands Design Performance Tracker fälgar, som tillåter användandet av dubbla originalbromsskivor. Dessa greppas av dubbla Beringer-ok som Danny monterat med egentillverkade adapters och även huvudbromscylindern är från Beringer. För att få ökad prestanda under start och växling är även kopplingsgreppet från Beringer och en Dynojet quickshifter ska säkerställa snabba växlingar. Ett specialgjort 2-1-avgassystem från Jekill and Hyde drar upp ljudnivån.

“Jag har ändrat ytterligare några detaljer. Utöver att kapa bort en större del av primärkåpan, så att den fortfarande är säker, men för att göra den lättare och se sportigare ut, så har jag även monterat bredare fotpinnar som passar min körstil.

Men titta närmare så upptäcker du bladguldsinläggen på den ikoniska loggan på motorn och tanklocket, guldsömmarna I sadeln som kompletteras av den fantastiska lacken gjord av Vince Customs.”

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser