Vi har vetat om att den ska komma i ett par år nu. Nya Harley-Davidson Pan America är äventyrshojen som ska fånga nya kunder åt H-D, inte bara på hemmaplan, utan över hela världen. Och den ska göra det i konkurrens med hojar som närmast oslagbara BMW R 1250 GS. Med nästan noll i erfarenhet inom området väljer ”The factory” att stoppa in en pinne i ett jordgetingbo och röra om.
Eller inte noll. Den som minns Buell Ulysses vet att det inte är det första försöket från H-D till att skapa en hoj som funkar på grus, men den här gången är allt nytt. Ingen mer ombyggd Sportster-motor, utan en helt ny, 1252-kubiks vätskekyld, kortslagig V-twin med 90-graders tändföljd. Motorn har dubbla överliggande kammar, variabla kamtider och ska enligt uppgift kunna ge 150 hk med ett vridmoment på 138 Nm.
Pan America kommer att finnas i två versioner. S-modellen (Special) har elektronisk fjädring med 50 mm justerbar fjädringlängd samt adaptiva trålkastare. Båda modeller har kurv-ABS, farthållare, traction control och så mycket som nio olika körprogram. Allt justeras på en pekskärm.
Vanliga Pan America väger 245 kilo, medan S-modellen väger 258 kilo. Priset är 168.900 SEK och 193.900 SEK för S-modellen.