Om du är en hojåkare som överlevde 90-talet så kanske du minns Harley Drags. Antagligen en av de roligaste tävlingsklasserna inom svensk motorcykeldragracing under mer än tio år innan regelverk och restriktioner vattnade ur klassen och tvingade över hojarna till Super Twin. Med andra ord försvann rekryteringsbasen när glädjen runt byggandet och körningen försvann. Men under tio år regerade långgafflar med stora tvåliters strokermotorer som lämnade mullrande ljudmattor på merparten av landets drag trips. Nu börjar Kjula Dragway att köra Harley Drags och målet är såklart att få mer hojåkare både som förare och så småningom publik när covid-restriktionerna släpps.
–Vi kommer att köra Harley Drags, Harley Break Out och Nostalgi Pro Stock Bike. Jag är ju lite torsk på nostalgiklasserna, säger Ronnie Palmsäter som jobbar på Kjula och från och med i år anordnar all racing i samband med Nitroz istället för med Svemo och SBF.
När Harley-Drags startade för mer än för mer än 30 år sedan fanns det redan ett stort bikerkollektiv i Sverige och det fanns ett fåtal hojåkare om hade fått så bra snurr på delarna att japshojarna i Street Bike-klassen började få problem att hänga med i tempot. Tore Sandberg, Magnus Romeborn, Erik Persson, Bo Fahlström och Erik Häll var några av namnen som inspirerade andra att pröva sina vingar i en kommande break out-klass. MCM var givetvis tidiga på bollen och såg till att både sponsra och följa varje tävling i Norden. Vi (undertecknad) körde varje Harley Drags-tävling från 1991 till 1999.
Kjula Dragway, som ligger utanför Eskilstuna, har en ny entré och nya starten blir från tidigare målområdet. Helt tvärt om brukar kunna funka bra. Ungefär så som många sade när Harley Drags började köras i början av 90-talet.
Första tävlingen är den 29-30/5. Gå in på Kjulas hemsida för att kolla detaljerna.
http://kjuladragway.com/kalender.htm