Nya Scout Sixty importeras till Sverige i två versioner. Scout Sixty Classic och Scout Sixty Bobber. Motorn har 85 hk / 87 Nm I vridmoment och är enkel att konvertera till att passa A2-körkort. Så allt det låter ju tipp topp, men har vi inte sett det här redan? Och vad är skillnaden? Jo… Den här gången har Indian tittat inte bara på konkurrenterna i USA, utan på hela världsbilden med vad folk är beredda att betala, samtidigt som Scout Sixty-modellerna är riktiga kustomiserbara, levande smycken.
När förra generationen Indian Scout Sixty lanserades 2015 blev det inte den hit som fabriken hoppades på. Här i Sverige valde kunder att hellre betala 30.000 SEK extra för att få en växel till och mer effekt. Argumentet att hojen var billigare än en H-D Sportster höll inte heller eftersom köparna inte valde mellan Indian och HD, även om många vill tro det. De vill helt enkelt ha en hoj de gillar att köra, som motsvarar drömmarna och som lockar till vidare äventyr. Om det är uppfyllt så är det helt upp till tillverkaren att skapa utrymme, möjlighet och efterfrågan. Och redan från grunden kämpade ”lilla Scout” mot väderkvarnar på grund av sin gjutna ram.
Snabba fakta är ändå att detta är en hoj som väger 241 kilo fulltankad, vilket är ungefär tio kilo mindre än föregångaren, den har rörram som passar mer efter det klassiska receptet och en Scout Bobber kostar runt 28.000 SEK mindre än vanliga Scout Bobber.
Scout Sixty Classic kostar 161.900 SEK och Scout Sixty Bobber börjar på 152.900 SEK. Efter att ha kört en ny Indian Sport Scout är vi nyfikna på skillnaden mellan den tidigare och nya Scout Sixty.