Under måndagen meddelade Kawasaki Heavy Industries, som bygger allt från motorcyklar och industrirobotar till höghastighetståg och supertankers, att de under kommande år kommer att avyttra sina kämpande fordons- och motorcykelavdelningar som en del av en större omstrukturering. Företagsledningen meddelar att motorcykelförsäljningen i Sydostasien har droppat kraftigt på grund av den pågående pandemin, vilket har lett till en förlust på över fem miljarder Yen (423 miljoner kronor) enbart under det passerade verksamhetsåret.
Kawasakis VD Hashimoto Yasuhiko sade under en pressträff att han ”hoppas att motorcykeldivisionen kommer att fortsätta att bygga sitt varumärke och att det i sin tur kan föra ny styrka till marknaden genom att samarbeta med andra affärspartners”.
Vi pratade med Kawasakis Motors Europé N.V.s skandinaviska representant Johan Lyckman som menar att det här kan vara en positiv utveckling för motorcykeltillverkaren som länge har varit i skuggan av företagets gigantiska produktionsapparat.
–Moderbolaget Kawasaki Heavy Industries har valt att göra en större omstrukturering. Företaget har tre sektorer och har nu valt att göra ett nytt bolag: ”Motorcycle and engines”. Nu kommer vi att jobba närmare tillsammans med andra av Kawasakis företagsområden, som robotar och det kommer även en division med marina produkter, säger Johan Lyckman.