Det här är ju bara löjligt. Men vilka är vi att kritisera mc-mode eller trender? Vi gillar ju långa framgafflar och annat som anses vara okörbart av många andra. Faktum är ändå att Indian Motorcycles ska tillverka och sälja 29 identiska Indian Challenger roadracers. Eller racebaggers. Ett ord som låter lika motsägelsefullt som ”sportsnigel”. Det var efter att Tyler O’Hara med startnummer 29 vann 2022-års King of the Baggers championship som Indian Motorcycles bestämde sig för att bygga 29 identiska hojar och sälja dem till samlare eller racers, även om de bor i länder där tävlingsklassen inte existerar. För egentligen är det en pr-stunt där Indian vill skryta lite med att de inte bara vann flat track-säsongen, utan även denna minst sagt udda och obeprövade klass.
–Ursprungligen var tanken på roadracingbaggers förbryllande för många och rent utav stötande för vissa purister. Men inom loppet av enbart tre korta år har King of the Baggers framstått som det hetaste inom motorcykelracing eftersom cyklarna snabbt har utvecklats. Så vi tyckte att det skulle vara fantastiskt att ge människor möjligheten att äga hojen som är kronan på verket, säger Gary Gray, Vice President – Racing Technology and Service för Indian Motorcycle.
Och egentligen. Det går undan, mullrar och känns lite som att titta på 80-talsracing med maskiner som wobblar genom böjarna till publikens förtjusning. Lite som när Freddie Spencer och Eddie Lawson tävlade i AMA-serien med den tidens superbikes… som tillika var okörbara slädar om man jämförde dem med en 250-racer. Så det blir lite cirkus över det hela. Eller gladiatorspel. Indian Challenger RR säljs i Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Japan, Nya Zeeland och Australien.
Fakta om Indian Challenger Race Replica:
● S&S® 2-1 racavgassystem
● 17″ racingfälgar
● Dunlop® racingdäck
● S&S® justerbara frästa gaffelkronor
● Öhlins® FGR250-gaffel
● TTX Öhlins® bakstötdämpare
● S&S® kedjekonvertering
● Kolfiber-packväskor
● Glasfiberbakskärm
● Saddlemen sadel med kuts
● S&S® justerbart kåpfäste
● Aero strålkastarinsats
● Aero kåpglas
● S&S® belly pan
● S&S® bakflyttade fotpinnar
● S&S® kamaxlar
● 112 CID big bore kit
● S&S® insug med 78mm gasspjäll
● CNC portade toppar
● S&S® Billet justerbara vipparmar
● Hayes® bakre bromsok, EBC-bromsskiva
● Brembo® M-bromsok, 330mm skivor
● S&S® automatisk kedjespännare
● Maxx fullt justerbar ECM
● AIM DL2 data logger/skärm
● Quickshifter kit
● S&S® billet kopplingskåpa
● S&S® justerbart styre
● S&S® race modifierad sving