Mugen Motorsports är ett av de japanska företag som vi främst sammankopplar med bilracing. Firman bildades 1973 av Hirotoshi Honda, alltså sonen till Honda Motor Companys grundare Soichiro Honda. Under senare år har Mugen experimenterat med elektriska motorcyklar och har bland annat tävlat framgångsrikt på Isle of Man med sina hojar, Senaste elracern heter Mugen Shinden Nana. Men för ett par år sedan, under den 45e Tokyo Motorcycle Show visade Mugen nämligen upp en konceptmotor som fick oss att lyfta på ögonbrynen. Nej, inte en elmotor. Nej, inte något vätskekylt eller multitekniskt med turbo. En V-twin. Backar vi till 70-talet så byggde faktiskt Mugen en liknande konceptmotor redan då, men deras MRV1000 (som påminde en hel del om Vincent) kostade för mycket i slutänden och kom aldrig till produktion.
Det här är helt enkelt en ny variant av den motorn. En luftkyld, 1400cc fyrventilad V-twin med stötstänger. Inte direkt något toppmodernt, men väldigt frän motor med klassisk look. Mugen förklarade att de ämnar sälja motorn som ”crate-engine”, det vill säga i låda för hugade hojbyggare. På Mugens hemsida berättade de den att ”motorn ska vara långslagig, ha mycket vridmoment och ha ett maskulint, coolt utseende”.
Produktionen skulle ha startat förra året, men efter det blev det tyst. Antingen beroende på Corona, eller så kom någon på att det var en rätt dålig idé att tillverka en luftkyld motor som antagligen skulle ha svårt att passera dagens regler för avgaskrav.