Norm Rapps Drake

Norm Rapps Drake, när den ägdes av Anders Lundgren 2017. Foto: Manfred Holz

Suget efter spänning och adrenalinkickar har funnits i människors liv ända sedan Hedenhös. De utav oss som absolut måste ha kickar, utnyttjas såklart av de som absolut alltid har varit entrepenörer. Efter den stora börskraschen i USA 1929 fanns det däremot ett behov av billigare racebilar och Midget racing startade på USAs västkust. Den första officiella tävlingen med midget racers kördes den 10 augusti 1933 på Loyola High School Stadium i Los Angeles. Även om klassen snabbt dominerades av bilar med Offenhauser-radfyror på 97 kubiktum, så var det en man som snabbt kom på att lättare fordon med mindre motorer skulle ha vissa fördelar på de korta rundbanorna.  Runt 1937 byggde Dale Drake en racer med vattenkyld Harley-Davidson knuckleheadmotor på 89 kubiktum (1458 cc). Bilen blev tio procent mindre än en midgetracer med ”Offy”-motor. Draken var snabbare genom böjarna och totalt ska det ha byggts runt 400 st.

Det är inte många av dessa tvåcylindriga pärlor som finns kvar. En av dem finns i Sverige. Det var faktiskt Lill-Anders Westenius, en av MCMs grundare, som köpte bilen i Ohio/USA och tog den till Sverige där den stod i hans hem fram till hans tragiska oh alltför tidiga bortgång. Lill-Anders hade efter den brutala misshandeln som till slut tog hans liv, förlorat förmågan att köra hoj. Midgetracern var ett sätt att hålla kvar kopplingen till Harley och det han brann för allra mest. 

Lill-Anders bil är byggd av Leo DeTonni. Troligtvis i slutet av 30-talet. Motorn har torrsumpsmörjning, vattenkylning, magnettändning och asr drivning på bakhjulen. Karossen är i aluminium och glasfiber.

Chassiet är ett ramverk med stel framaxel och bladfjädring från Ford och hydrauliska Trumbromsar.

I boken BCRA, the first 50 Years: A History of Bay Sities Racing Association, finns en bild på sidan 101 där Lill-Anders bil körs av Norm Rapp år 1950. Norm är ett av de stora namnen inom amerikansk midget racing och han började sin karriär som mekaniker i Larry Christensens Drake-team i San Fransisco där just denna bilen rullade tre dagar i veckan och Norm fick köra uppvärmningsvarv och tester med bilen. 

– Konkurrensen på den tiden var stenhård med 50-60 bilar varje kväll som försökte kvala in i ett fält med 12 i huvudracet. Totalt körde jag 20 träningsrace innan jag ställde upp i en riktig tävling, sade Norm i en intervju som gjordes på YouTube av Steve Hazelton 2012.

I slutet av 1948 köpte Norm, som var 20 år gammal, bilen för 1200 USD utan att fråga sin pappa om lov. En bil som enligt Norm var extremt opålitlig. ”Det krävdes en hel verkstad för att hålla en Drake rullande och man antingen vann eller exploderade”, sade Norm långt senare. Efter viss tandagnisslan resulterade det ändå i att pappan (som själv hade tävlat på boardtrackbanor i sin ungdom) ett par år senare köpte en Kurtis Kraft V8-60 för att sponsra sonen.  I YouTube-intervjun berättar Norm om hur det var att köra bilen.

”Bilen vibrerade så hårt när man körde den att delarna ramlade av”.

Norm slutade tävla 1967 och öppnade en speed shop på Cordova Street i San Fransisco.

Innan bilen såldes till Sverige kördes den på veterantävlingar runt om i Ohio, Indiana.

Senaste svenske ägaren är Anders Lundgren på Fullhouse Garage Shop i Norsborg där vi fotograferade bilen.

Text & foto: Manfred Holz

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser