När indiens tredje största motorcykeltillverkare TVS Motors köpte Norton som varit mycket illa skött under ett antal år, så hävdade företaget att Norton skulle få behålla sin brittiska identitet samt affärsplaner. TVS är kända för att tillverka små, lättare motorcyklar, så att köpa ett statusmärke som Norton skulle ge en ny vinkel som kan tänkas bli lönsam efter investeringar och hårt arbete. Sen kom corona och folk förväntade sig att ”all bets are off” eftersom många företag idag kämpar för sin överlevnad. Men nyligen hände något intressant!
TVS lämnade in en ansökan om varumärkesskydd hos Europeiska Unionens immaterialrättsmyndighet (European Intellectual Property Office) för varunamnen Norton Ranger, Norton Electra, Norton Nomad, Norton Navigator och Norton Fastback. Modellnamn som funnits tidigare under Nortons flagga och som har sträckt sig från mellanklass på 400 kubik och uppåt.
Precis som många andra märken med längre historiskt förflutet så gissar vi att det bara blir namnet som följer genom tiden, medan produkten blir avsedd för vår tid. En annan vinkel är att det här helt enkelt är ett sätt för TVS / Norton att försäkra sig om att viktiga namn är vikta, samt skapa en positivt nyskapande känsla runt märket.