För 100 år sedan såg den första Chief-modellen dagens ljus. Det hade bara gått 20 år sedan Oscar Hedström byggde den första Indian motorcykeln för Hendee manufacturing Company och det bodde fler svenskar i Chicago än i Göteborg. Nu har vi gått varvet runt. En ny Chief-plattform ser dagens ljus och mannen bakom designen är Ola Stenegärd.
Allt är baserat på en tidlös, klassisk stålrörsram och drivs av Indians kraftfulla Thunderstroke-motor. Nya Indian Chief Dark Horse, Indian Chief Bobber Dark Horse och Indian Super Chief Limited erbjuder tre unika karaktärer av den klassiska amerikanska V-twinnen som vardera tilltalar olika typer av förare.
Nya Chief ger en renodlad körupplevelse, baserad på motoreffekt, minimalism och attityd. När du sätter dig bakom styret och känner körglädjen på favoritvägarna, är det som om du återupplever den legendariska amerikanska V-twinnens glansdagar. Sen har vi nya Chief Bobber Dark Horse. Med trådekerfälgar och feta däck, en kraftigare framgaffel med nacelle, dammkåpor över gaffelbenen och solosadel, är Chief Bobber Dark Horse en stilistisk hyllning till V-twinnarna från efterkrigstiden. Bobbade och choppade hojar, skapade av hemvändande arméveteraner och strävsamma industriarbetare som började åka hoj med intentionerna att bryta regler, att tänka utanför de vardagliga ramarna. Och slutligen lanserar Indian Motorcycle nya Super Chief Limited med packväskor och vindruta. En hoj som erbjuder större mångsidighet samt ber sin förare om fler mil på mätaren samt längre och fartfyllda äventyr.
“Indian Chief ä ren rakt igenom ikonisk motorcykel, och det kan inte finnas ett bättre sätt att fira sin 100-årsdag än att lansera en helt ny serie Indian Chief, säger Mike Dougherty, operativ chef för Indian Motorcycle. “Dessa motorcyklar fångar den mekaniska enkelheten hos amerikanka V-twinnar, men leder ändå hela konceptet framåt med moderna funktioner och sofistikerade detaljlösningar. Vi kunde inte vara gladare än vad vi är över att föra in den här plattformen I vårt sortiment.”
Nya Indian Chief-serien markerar brytpumkten mellan enkelhet och effekt. I sin mekaniska enkelhet är Chief-modellerna baserade på en klassisk, svetsad stålrörsram. Samtliga modeller har 15,1-liters bränsletank, bobbad bakskärm, dubbla bakstötdämpare med justerbar förspänning, avgaspipor med två ljuddämpare, LED-belysning, nyckellös tändning och Pirelli Night Dragon-däck. Utöver farthållare kan Chief-förare justera gasrespons genom att välja ett av tre olika elektroniska körlägen: Sport, Standard eller Tour.
Med en kort hjulbas på 1626 mm, låg sadelhöjd på 662 mm och vikt fulltankad på låga 304 kg, inspirerar Indian Chief-serien förtroende och är tillgänglig för alla hojåkare. Chief’s konventionella framgaffel på 46mm med 132 mm slaglängd, 28.5-graders lutningsvinkel ocjh bekväma körställning, skapar en kapabel maskin som passer även de kurvigaste vägarna.
“Vi ville fånga ett tidlöst utseende som aldrig blir omodernt, alltid är vackert vare sig hojen är fullt utrustad eller naken. sade Ola Stenegard, Director, Industrial Design för Indian Motorcycle. “Målet var också att hålla hojen enkel nog för att tillåta ägaren att fantisera fritt och skapa en egen, personaliserad hoj. I slutändan är detta en motorcykel som väcker känslor med sin enkla mekaniska design och med råa amerikanska muskler. Det är en ren åkhoj.”