Igår presenterade Harley-Davidson årets nya modellprogram. Eller egentligen så presenterades jubileumsmodellerna för 120-årsjubileet och sen passade ”The Company” på att slänga in några nya modeller när man ändå höll på. För numera, när tillgängligheten är direkt till hojentusiasters och presumtiva kunders telefoner och datorskärmar, så behöver man inte släppa hojarna vare sig vid stora mc-mässor eller runt årsskiften och H-D (liksom många andra tillverkare) brukar släppa modeller vid olika tillfällen under året för att få bästa mediatäckning. Jubileumsmodellerna ”Anniversary120”, är såklart olika klassiker med big twin-motor: Ultra Limited, Tri Glide Ultra, Street Glide Special, CVO Road Glide Limited, Fat Boy 114 samt Road Glide Special. Samtliga med mörkröd jubileumslack med svart-guld-accenter. Sen har vi de nya modellerna också…
Nighster Special har fått TFT-display, (som kan kopplas trådlöst till mobilen), farthållare, traction control, nya fräna fälgar, lampkåpa och ny sadel. De som hängt med i utvecklingen vet att vätskekylda Sportster S och Nightster med Revolution Max 975T-motorn ersatte Sportster för ett par år sedan när den gamla luftkylda motorn inte längre klarade av miljökraven. Konceptet är överlag mycket modernare med motorn som bärande del i chassit, men Harley har ändå lyckats skapa en snygg instegshoj som de hoppas ska locka till sig nya kunder.
Breakout återvänder efter att ha plockats ut ur sortimentet för några år sedan och den här gången har hojen en större 117-kubiktumsmotor (tidigare 114), ny 19-literstank, ny instrumentering samt ändrad ergonomi och traction control samt farthållare.