Efter att det blev känt att R nineT ska ersättas av R 12 nineT var det inte särskilt långsökt om man gissade att det snart skulle komma fler modeller baserade på den nya luft-oljekylda 1170 cc boxertwinnen. Nu kommer BMW R12 Cruiser. Ett nytillskott för 2024 och kanske en instegshoj åt någon som vill ha en R18 när han eller hon blir vuxen. Med andra ord en motsvarighet till H-D Sportster eller Indian Scout. Eller är det?
Stålrörsramen är en helt ny historia, bakfjädringen har fått en helt ny, mer vågrätt placering och till skillnad mot den Roadster som visats tidigare, får färre justeringsmöjligheter på den inverterade framgaffeln, 19-tums framhjul och 16 tum bak (2,75 X 19” + 4,00 x 16”) istället för 17 tum fram och bak.
Hjulbasen på Cruiser är 1520 mm, bromsarna är fyrkolvsok på dubbla 310-mm skivor fram liksom kurv-ABS. Motorn är strypt till 95 hk / 6500 varv samt har ett vridmoment på 110 Nm / 6000 varv.
Hojen har en snygg analog hastighetsmätare och ju mer man tittar på den, desto mer motiverar man ingångspriset på 146.000 SEK. I det stora hela har BMW Motorrad troligtvis upptäckt att R nineT egentligen bara behövde några justeringar innan någon vågar montera sissybar och väskor med fransar på den.