Yamaha har presenterat R9, en motorcykel som sägs kombinera de bästa egenskaperna från både R-serien och MT-09. Resultatet uppges vara en motorcykel som erbjuder avancerad prestanda, aggressiv design och toppmodern teknik – perfekt för både banan och vardagsturer på landsväg.
Yamaha R9 tar sitt designspråk från märkets supersportmodeller och förvandlar det till något som är lika hemma på gatan som på banan.
Kåpan är utformad för att minimera luftmotståndet och maximera stabiliteten vid högre hastigheter. Med tanke på sin storlek i förhållande till prestandan har R6 länge varit den mest aerodynamiska Yamaha-modellen hittills, och Yamahas ingenjörer använde denna måttstock för att förfina R9:ans aerodynamiska effektivitet. Genom omfattande vindtunneltestning kunde teknikerna forma R9 för att ge den mindre luftmotstånd (och därmed maximera toppfarten och accelerationsprestandan) än R6, trots att R9 har större cylindervolym, större kylare och större frontyta. Denna effektivitet sägs uppnås genom en kombination av framkåpans design, medan de nya aerodynamiska vingarna, placerade direkt under strålkastarna, uppges minska framhjulslyftet och förbättra vägkontakten. Att bara lägga till winglets skulle normalt skapa extra luftmotstånd. Men genom upprepade tester kunde de negativa effekterna elimineras, och Yamaha uppger att den slutliga konstruktionen minimerar motståndet samtidigt som den ger föraren en stabil känsla hos framändan. Vingarna uppges reducera framhjulslyften med 6–7 % i rak linje. I kombination med frontspoilern under M-röret sägs effekten öka till ungefär 10 % vid kurvtagning.
Den klassiska R-fronten med dubbla LED-strålkastare och dess karakteristiska luftintag i mitten bidrar till att ge motorcykeln ett djärvt och aggressivt uttryck.
Den slanka profilen och den framåtlutade körpositionen är inspirerade av Yamahas MotoGP-modeller, vilket ska ge föraren en perfekt balans mellan komfort och fullständig kontroll över maskinen.
Yamaha R9 drivs av den kraftfulla 890cm3 CP3-motorn, en trecylindrig parallelltwin som med cirka 120 hästkrafter på topp är tillräcklig med kraft för att tillfredsställa både erfarna förare och dem som är nya inom sportsegmentet. Yamahas berömda crossplane-teknik ger inte bara ett unikt motorljud, utan lägger också grunden fören linjär effektkurva med jämn och omedelbar respons över hela varvtalsregistret.
Motorcykeln är dessutom utrustad med Yamahas avancerade ride-by-wire-system och erbjuder flera körlägen, inklusive sport, street och regn, så att föraren kan anpassa prestandan efter rådande förhållanden. Yamahas tredje generationens Quickshift-system (QSS) möjliggör upp- och nedväxling utan koppling, där inställning 1 tillåter detta vid acceleration (för uppväxling) och inbromsning (för nedväxling). Inställning 2 möjliggör även nedväxling vid acceleration och uppväxling vid inbromsning, vilket ger ökad funktionalitet i flera situationer.
2025 års Yamaha R9 bygger på ett lätt aluminiumchassi som kombinerar låg vikt med hög styvhet, vilket ska bidra till en utmärkt balans mellan smidighet och stabilitet, inte minst i kurvor. Själva ramen väger endast 9,7 kg, vilket gör den till den lättaste ramen som någonsin använts på en Yamaha Supersport-modell. Det lätta chassit innebär att den totala våtvikten för R9 bara är 195 kg (enligt Yamahas uppgifter). Den kommer med en fullt justerbar 43mm framgaffel från KYB, med individuella justerare för retur- och kompressionsdämpning. Var och en kan justeras individuellt, med höger rör för returdämpning och vänster för kompression.
Bromssystemet kommer med dubbla 320 mm skivor fram med radialmonterade fyrkolvsok från Brembo, samt en 245 mm skiva bak. Bromssystemet backas upp av Yamahas senaste ABS-teknologi, som även kan justeras för mer aggressiv körning på bana.
Yamaha har även inkluderat en mängd elektroniska hjälpmedel för att öka säkerheten och förarens självförtroende. Antispinn, wheelie-kontroll och kurv-ABS är standard på R9 och ska hjälpa till med att hålla motorcykeln stabil och säker även under krävande förhållanden. Även farthållare och hastighetsbegränsare finns.
Den nya TFT-displayen kan anpassas för att visa information som hastighet, varvtal, körläge och navigering. Tack vare Bluetooth-anslutning kan föraren även spegla sin smartphone och få tillgång till samtal, meddelanden och musik utan att behöva ta händerna från styret.
För den som vill ta sin R9 till nästa nivå erbjuder Yamaha även ett uppkopplat system via sin app, där förare kan logga kördata och ställa in motorcykelns olika elektroniska system direkt från sin telefon.
2025 års R9 finns i färgerna Icon Blue och Tech Black och väntas finnas hos Yamaha-återförsäljare från och med mars. Pris från 164,900 kronor.