Den sanna berättelsen om hur cykeltillverkaren George Hendee och det tekniska geniet Oscar Hedström slog sig ihop för att bygga världens mest sålda motorcyklar för snart 120 år sedan, (innan någon ens visste hur de skulle användas) är vida känd. Men i Sverige är det inte många andra än motorcykelentusiaster och fordonshistoriker som har brytt sig särskilt mycket. Den som åker genom Lönneberga socken i Småland kan däremot besöka den plats där en av Sveriges internationellt sett mest kända innovatörer föddes. För på den plats där Oscar Hedströms barndomshem en gång låg, står det sedan 2006 en minnessten i brons och betong.
Sverige är känt för en hel del snillrika uppfinningar samt produkter som kom i exakt rätt tidpunkt för att förändra världen. Som Alfred Nobels dynamit, John Ericssons båtpropeller, JP Johanssons skiftnyckel, Sven Wingqvists kullager eller i modern tid Håkan Lans färggrafik för datorskärmar samt positioneringssystemet STDMA för flyg- och sjöfart. Men bland oss som är intresserade av motorcyklar råder det ingen tvekan om att smålänningen Oscar Hedström är den svensk som skapade, utvecklade och transformerade motorcykeln till sin tids sportmaskin mer än många andra när industrin ännu låg i sin linda och lärde sig vad kunderna ville ha, innan de ens visste att de ville ha det. Under sexton års tid satte han förväntningar på Indian som dagens designers och ingenjörer än idag jobbar hårt för att nå upp till.
När vi senast besökte MC Collection vid Tidö slott utanför Västerås, träffade vi Ola Stenegärd. Vår andra svenska stjärna inom Indian. Även han sitter idag i företagets ledningsgrupp som chefsdesigner. Faktum är att Ola var designer under en kortare period på Gilroy Indian Motorcycle, som byggde en egen motor, först baserad på en H-D-klon innan han började jobba för BMW.
–Den där kåpan var faktiskt min design, säger Ola och pekar på en sidokåpa på en Gilroy Indian som står på MC Collection. Att han sedan några år är tillbaka på företaget som köptes av Polaris 2011 känns som ett öde. När vi ser den enda kopian av bronsminnesmärket från backstugan Grindsbo, skiner Ola upp med hela ansiktet.
–Vet du. Det går inte en enda dag utan att han nämns på jobbet. Det är som att hans ande ligger och vilar och skänker inspiration över Indian Motorcycle även i nutid, säger Ola och ler.