BMW Motorrad Days startade för mer än 20 år sedan i Seefeldt och flyttade snabbt till Garmisch Partenkirchen dit det lockade tiotusentals hojåkare under 18 år. Men förra året flyttade eventet till Berlin, av enda anledningen att ingen kunde mata in ortnamnet på sin GPS och istället styrde kosan mot Garmich i norra Iran. Eller nä… Nu skojar vi. Men förra året var det i alla fall första gången som evenemanget kördes i Berlin. Eftersom det i år är 100 år sedan BMW tillverkade sin första motorcykel (R32) i just Berlin, så kan vi räkna med en enorm uppslutning till festen som inte bara varit stilbildande för andra märken, utan märkbart både mognat och flyttat hem. Den som vill grotta ner sig i hojbyggen kan besöka Pure&Crafted Festival i Kreuzberg, mitt i Berlin. En del av den gigantiska festen som koncentrerar sig på livsstilen, kulturen och hojbyggen.
I det stora hela så var förra årets Pure&Crafted samt Motorrad Days en provtur av hur man skulle utforma eventet till i år. Motorcyklisterna är inte längre förpassade till öltält på ett sädesfält på landet, utan är mitt i stan vid Berliner Messe, inne på BMW Motorrad-fabriken i Spandau, med möjlighet att provköra nya modeller, men även med chans att på riktigt få gasa en S1000 på Spreewaldring. Det här är bara ett litet axplock bland det som kommer att ske, men i stort sett så ska du kunna anpassa din vistelse beroende på vad du är intresserad av. Fast räkna med att BMW Motorrad kommer att påminna dig om att de minsann fyller 100 år i år.
”Denna gång kommer vi inte bara att erbjuda ett brett utbud av spännande aktiviteter vid det centrala evenemanget i Summer Garden vid Messe Berlin, utan även möta våra kunders önskemål och intressen. Pure&Crafted-festivalen som BMW är huvudsponsor för kommer att pågå parallellt, det finns fabriksturer och på MCC Schenkenhorsts terrängbana pågår kvalificering för BMW Motorrad International GS Trophy 2024 från den 6 till 8 juli. Kort sagt så har vi satt ihop ett actionspäckat program för alla besökare. Jag lovar dig. Alla kommer att känna att det var värt varenda slant”, säger BMW Motorrads VD Dr. Markus Schramm.