Nya BMW R18 Roctane är den femte familjemedlemmen i R18-familjen. Även om all teknik på dessa stora cruisers och baggers är som en boxer på steroider och inga andra delar är utbytbara med andra boxerbumsar, så är det lätt att hitta likheter som hämtats från historiska BMW. Likaså på denna! Purister som gillar att verkligen åka hoj och inte bryr sig ett skvatt om ljudanläggningar eller stora vindrutor samt kåpor kommer antagligen att föredra denna. Vi gör det redan. För en 1802-kubiks boxermotor med massivt vridmoment på 150 Nm, samt 91 hk vid 4,750 varv är ett argument enbart i sig självt.
Ett 21-tums framhjul och 18 bak låter helt rätt och är det också. Två väskor som vardera rymmer 27 liter, en öppen kardanaxel, en ram som har ett klassiskt stelbensutseende samt en nacellekåpa till framlyktan som även rinner mätarpaketet är detaljer som rakt igenom påminner oss om äldre BMW och får oss att känna oss hemma. Det här är en väldigt genomarbetad modell och var du än lägger din blick så känns det rätt. Det ska liksom vara så här, känns det som. Hojen har givetvis LED-belysning, nyckellös tändning, tre elektroniska körlägen, värmehandtag, tjuvlarm och en massa annat kul. En del av det vi räknade upp nyss är visserligen tillbehör, men det är liksom lite av en sport att se hur mycket man är beredd att betala för att få hojen precis så som du vill ha den.