Indian Scout är den modell som säljer bäst ur Indian Motorcycles modellprogram, så med tanke på amerikansk traditionalism och konservatism var det många som tyckte att designteamet skulle gå väldigt försiktigt fram när det var dags att ta nästa steg. ”Don´t fuck it up!” med andra ord. Efter att ha lyssnat på kunderna och presumtiva köpare började man därför sakta tälja fram något som är en i minsta skruv helt ny motorcykel, samtidigt som den påminner starkt om sin föregångare. De flesta lägger märke till att de största förändringarna bara syns om du vet vad du ska leta efter.
När förra Scout lanserades i Sturgis 2014 var det en enda modell. Nu är det ett helt program. Scout Bobber, Scout Classic, Super Scout, 101 Scout och Sport Scout. Alla har fått en ny stålrörsram istället för tidigare aluminiumramen samt nya vätskekyld SpeedPlus 1250V-twin-motorn. Alla fem modeller går att få i tre olika trimnivåer. (Standard, Limited och Limited Tech). Alla mått, alla siffror på mätskalan är nytt och tekniken är såpass uppdaterad att Scout börjar örfila konkurrerande märken med ren, skär stöddighet. Vi kommer att skriva en artikel som djupdyker i både teknik, design och historia genom ett samtal med projektets teamleader Ola Stenegärd. Men inte här. Utan i kommande nummer av Allt om MC. Så håll ögonen öppna!