Sista serien Triumph Thruxton

Triumph Motorcycles har gått ut med nyheten att de under 2024 tänker avrunda tillverkningen av sin café racer Triumph Thruxton genom en sista ”Final Edition”. Modellen baseras på en Bonneville 1200 med alla de rätta chassikomponenterna som både får hojen att se stygg ut och samtidigt gör den grym på favoritvägen. Som Öhlinsbakfjädring, Showa ”Big Piston”-framgaffel, dubbla radialmonterade Brembo 4-kolvsok med flytande 310-mm-skivor. Ett clip on-styre, 32-ekrade 17-tums lättviktsfälgar med slanglösa Metzeler Racetec RR-däck och en klassisk lack i British racing green.

Motorcykeln har fått sitt namn från 1964 när modellen skapades baserad på dåtidens Bonnie. Det var på den tiden när hojar som såg ut ungefär så här var det absolut snabbaste som fanns. Bland annat vann Triumph en trippelseger på tävlingen Thruxton 500 samt seger på Isle of Man där Thruxton var den första standardmotorcykel som körde ett varv på mer än 100 mph (160 kmt). Även om moderna Thruxton toppar dess effekt med sina respektingivande 105 hk / 7500 varv och ett vridmoment på 112 Nm / 4250 varv så är det här retro och nostalgi.
Priset hamnar på 178.900 SEK.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser