Streetfighter-bagger från Honda

Nya Honda CMX1100T är en bagger med offroadgener. Jodå. Allt är inte alltid vad det ser ut som och det här känns som ett fräscht grepp på något som får oss att tänka på engelska streetfighters. Japanska glidare brukade ha ett rykte om sig att vara tråkiga och könlösa. Ända fram till Yamaha V-Max försökte alla helt enkelt kopiera H-D och vissa ansåg att ”cruisertrenden” för ungefär 15 år sedan helt enkelt dog eftersom det inte kom något kul och nyskapande från någon tillverkare. När Honda CMX1100 Rebel lanserades inför 2021 så verkade det som om Honda tog ett nytt grepp på konceptet. Parallelltwinnen på 1084cc (270-graders vevaxel)kom från CRF1100L Africa Twin, hojen var fullastad med elektroniska hjälpmedel som torque control, ride by wire, farthållare, tre körlägen och alla kromade örnar eller framflyttade fotpinnar hade sparats till eftermarknaden. Honda själva benämnde den som ”bobber” i sin marknadsföring, vilket kändes som om det var någon på reklamavdelningen som bollade med ord hen inte känner till. Nu har det hänt igen.

Nya modellen CMX1100T har sista bokstaven T på plats för att associera till Touring. Men vi hade utan tvekan kallat den en bagger. Styrmonterad så kallad ”bat wing-kåpa” med breda vingar och små packväskor för dagsturer ropar inte så mycket touring som det ropar bagger.  Men i det stora hela ser vi en ball hoj med ett seriöst chassi som skulle kunna sköta sig fint på även kurvigare vägar. Och sånt är alltid kul, oavsett vad man ger den för sista bokstav i namnet.

Prislappen landar på 139 900 SEK, eller 10 000 SEK mer om du vill ha DCT-växellåda. 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser