Igår kväll under en speciell bjudning i Paris så presenterade Triumph ytterligare en ny modell för 2019. Man väcker det gamla modellnamnet Speed Twin från 1938 till liv igen genom detta mycket smakfulla bygge. Kolla bara på de läckert uppsvepta avgasrören, den härligt bulliga tanken och de minimala aluminiumstänkskärmarna.
Maskinen är bantad hela 10 kilo jämfört med ”föregångaren” Thruxton men med samma trimningsgrad som Thruxton R, hela 97 hästar och 112 newtonmeter i vrid. En klassiskt rättvänd framgaffel med tidsenliga gummibälgar och toppmoderna bromsok från Brembo, pryder fronten. I bak hittar vi en fet alusving med dubbla stötdämpare.
Tekniskt finner man verkligen inte mycket att klaga på, listan över toppmodern teknik kan göras nästan hur lång som helst. Vad sägs om följande; ledbelysning ”runt om”, 3 olika körlägen, ride by wire, traction control, slirkoppling och USB-laddare. Den är inte bara snygg, den är dessutom modern och fullproppad med körglädje.
Nya Speed Twin rullar på lätta, 7-ekrade aluhjul i 17”-dimensioner fram och bak. 120 millimeter fram och lättsvängda 160 millimeter bak borgar för högtidsstunder i sadeln. Den 1200 kubik stora twinnen är upphottad likt det övriga 1200-programmet med lättat svänghjul och motorkåpor i magnesium. Totalt har 2,5 kilo sparats enbart på motorn.
Ni kan lita på att vi ser fram emot en mycket snar provkörning!