Det har ryktats om den så länge att branschfolk började tro att det bara var tomma ord. Men nu är den här. Triumph TF 250-X. En rakt igenom helt nybyggd crosshoj. En racer som Triumph menar kommer att utmana de världsledande tillverkarna. För senast Triumph byggde en ren crosshoj var… egentligen aldrig. Även om Triumph var framgångsrika under Six Days på 60-talet, så tillverkades, hanterades och såldes motorcyklar på ett helt annat sätt förr om åren. Motorcyklar som Triumph TR65T Tiger Trial på 80-talet, hade fortfarande motorer som ursprungligen konstruerats för landsvägsbruk. Men hoppar vi 40 år framåt i tiden så är allt extremt specialiserat. Triumphs cross har en 4-taktsmotor på 250 cc i en aluminiumram. Klassledande vikt-effektförhållande, som skapats av att Triumph inte snålat på detaljerna. Bland annat avgassystem och ventiler av titan, magnesiummotorkåpor, resulterar i en 250 cc fyrtaktsracer som väger 104 kilo fulltankad.
Prislappen i Sverige landar på 116.900 SEK.