Vi tänkte passa på att påminna om att det inte alltid var bättre förr. Nog för att vi gillar ovanliga motorcyklar och någonstans på allas våra önskelistor finns det säkert en Messerschmitt, en BMW Isetta eller en italiensk skoter, som egentligen var rätt kassa fordon skapade av sådant som gick att få fram när industrin började slå över till civilproduktion efter 1945, men ingen riktigt mindes hur det skulle se ut eftersom alla bra designers troligtvis hade dött i bombattacker eller i skyttegravar. En av de tokroligaste fordonen från efterkrigstiden var Turner By-Van. I stort sett en hjulförsedd låda med påhängsmotor och framhjulsdrivning. En mackapär som var tänkt att säljas till budfirmor eller småföretagare som behövde få med sig en massa prylar utan att kunna unna sig lyxen av en bil. By-Van var alltså ett substitutfordon med en handstartad, handväxlad, tvåväxlad, 168 kubiks tvåtaktsmotor. Tillverkad av ett företag som hade sin expertis inom området jordbruksmaskiner, verktyg och växellådor och som under kriget tillverkat vinschar och landningsställ åt bombflygplan.
Turner By-Van tillverkades i Wolverhampton och i ”transportlådan” som egentligen var fordonets chassi, kunde föraren få med sig 158 liter av vad det nu var som skulle levereras eller fraktas. Sedemera började Turner även tillverka trehjuliga Tri-Van som kunde ta mer last. Om du inte har hört talas om en Turner By-Van eller Tri-Van tidigare så kan det bero på att fordonet inte blev någon supersuccé. Det finns i dagsläget endast två By-Vans kvar i hela världen. Och den ena av dem rullade bara 320 kilometer innan den ställdes undan för att upptäckas 70 år senare. Vi tycker att det är en underbart bisarr skapelse. Under våren 2022 såldes en By-Van för £ 11,250 under en auktion på Silverstone Auctions och numera finns den på Sammy Miller Motorcycle Museum i New Milton, England.